Canon Medical Systems
01135
Київ
вул. Григорія Андрющенка, 7/19
Olha.Runkova@inmedua.com
https://www.canon-medical.com.ua/img/header/Logo_Canon_Medical_Systems_2018.svg

УЗД органів шиї, щитоподібної залози та інших поверхневих органів: експериментальний інтерактивний курс


Для розповсюдження зверніться до нашої контактної особи Olha.Runkova@inmedua.com

УЗД органів шиї, щитоподібної залози та інших поверхневих органів: експериментальний інтерактивний курс

9–10 лютого у Школі ультразвукової діагностики, яка була організована Українською Асоціацією фахівців з ультразвукової діагностики і Українським Допплерівським Клубом за підтримки компанії Canon Medical Systems, представлено новий курс з ультразвукового дослідження щитоподібної залози та патології м’яких тканин і поверхневих органів (окрім молочної залози).

Його автор Юрій Едуардович Чирков, к. мед. н., інтервенційний радіолог, лікар УЗ-діагностики ДНУ «Центр ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин», провідний фахівець з інтервенційного УЗ, в останні роки зосередився в основному на УЗ-діагностиці щитоподібної залози та проведенні її біопсії під контролем УЗ.

Школа зібрала велику аудиторію, представлену не тільки лікарями майже з усіх регіонів України, а й з Молдови. Усі курсанти мають досвід УЗ-діагностики щитоподібної залози, декілька з них проводять біопсію під УЗ-контролем.

Головне завдання цього курсу автор бачить не стільки у навчанні базовим навикам, скільки у наданні інформації про те, з якими нетиповими, складними і сумнівними випадками вони можуть стикатися у повсякденній практиці, які можуть викликати труднощі у діагностиці, сумніви і питання, і як знайти вірні діагностичні рішення у кожному індивідуальному випадку. Зокрема були проаналізовані УЗ-прояви тих чи інших поверхневих утворень для визначення, з яких вони тканин і як відрізнити злоякісні від доброякісних.

Експериментальні інтерактивні майстер-класи, формат яких було апробовано на Школі штудерної УЗ-діагностики у Львові, дають курсантам змогу самим оцінити представлені лектором різноманітні складні, рідкісні та спірні випадки захворювань щитоподібної залози, проаналізувати та обговорити їх. Щоб якомога більше часу курсанти мали змогу власноруч попрактикуватися, компанія Canon Medical Systems надала два апарати — Aplio 300 і новітню модель Aplio і800.

Обладнання Canon має дуже багато можливостей у діагностиці поверхневих органів і тканин. Наприклад фішка нової моделі Aplio і800 — наявність опцій і програм проведення еластографії, дослідження кровотоків, включаючи мікроциркуляцію. Частота датчиків дає змогу дослідити тонкі структури.

Що спільного між салатом «Олів’є» і УЗ-дослідженням?

Мультипараметричне УЗД щитоподібної залози (ЩЗ) Ю.Е. Чирков жартома порівнює із приготуванням салату «Олів’є». Як у приготуванні салату важливими є інгредієнти і пропорції, так і в проведенні УЗ-дослідження визначальним є послідовне використання параметрів апарата.

  • Параметр перший: сіра шкала, лінійне вимірювання, огляд ЩЗ в цілому у різних положеннях.
  • Параметр другий: сіра шкала, огляд від загального до часткового — структура і ехогенність капсул; дифузні зміни, наявність вузлів.
  • Параметр третій: використання доплерівських методів для вимірювання кровотоків у ЩЗ і вузлах.
  • Параметр четвертий: сіра шкала. ЦДК, режими поліпшення візуалізації. Режим Micropure від Canon Medical Systems дає змогу визначити мікрокальциноз.
  • Параметр п’ятий: компресійна або зсувнохвильова еластографія, яка, зокрема, дає можливість вимірювати коефіцієнт жорсткості вузла (при наявності цієї функції в апараті та показаннях).
  • Параметр шостий: дослідження лімфатичних вузлів шиї, куди можуть розповсюджуватися метастази при ракові ЩЗ, а також слинних залоз, бляшок.
  • Параметр сьомий: шкала THIRADS і УЗ-навігація при проведенні біопсії.

Якщо на початку Олів’є подавав свій салат, виклавши на велике блюдо усі інгредієнти окремо і поливши їх своїм особливим соусом, рецепт якого досі залишається таємницею, то потім став усе перемішувати в єдине ціле. Так і УЗ-діагностика — це не набір окремих досліджень, а єдине мультипараметральне дослідження, яке дає повну картину стану органа та тканин, які його оточують.

Є ще восьмий параметр — таємний. У салаті — це авторський соус, а в УЗ-дослідженні — інтелект, всебічна обізнаність, досвід і майстерність лікаря, його вміння побачити, оцінити та інтерпретувати. Якість дослідження залежить від двох основних факторів: можливостей апарата й професіоналізму лікаря. Фахівець УЗД не може бути просто технічним виконавцем, він має досконало знати анатомію, патанатомію, фізіологію, розуміти процеси, які відбуваються в організмі людини, вміти аналізувати і робити висновки. Результат дослідження — це розумно написаний висновок, який є відправною точкою для клініцистів.

На жаль, останнім часом, особливо в приватних клініках, пацієнту призначають не комплексне мультипараметральне дослідження, а окремі його складові, кожна з яких має свою вартість у прейскуранті послуг. Такий підхід, безумовно, має негативні наслідки. Поза зоною уваги можуть залишитися серйозні проблеми, і пацієнт отримує неадекватне лікування.

Мета курсу – збагатити лікарів багажем клінічних випадків, який вони не зможуть отримати

Фахівці у спеціалізованих клініках майже кожен день стикаються зі складними, нетиповими патологіями в пацієнтів, які приїжджають зі всієї країни. Для їхніх колег у багатопрофільних лікарнях ці випадки є рідкістю. Але, зустрівшись з ними, вони повинні зрозуміти або запідозрити, що трапилося, і прийняти вірне рішення. Наприклад, поставити діагноз під сумнів і скерувати пацієнта на подальше обстеження. Тому своїм завданням Юрій Едуардович вважає, насамперед, передати лікарям той великий напрацьований досвід, який вони не зможуть отримати на місцях. Саме це може значно скоротити кількість помилкових діагнозів, пов’язаних з цим випадків неправильного лікування та втраченого часу, коли пацієнт поступає до спеціалізованого закладу вже на задавненій стадії захворювання.

У перший день школи Ю.Е. Чирков коротко зупинився на ультразвуковій анатомії щитоподібної залози та її патологічних змінах, значенні змін обсягу щитоподібної залози в тіреоідології, особливості кровопостачання ЩЗ. Детально були розглянуті питання УЗ-діагностики дифузних захворювань щитоподібної залози (варіанти аутоімунного тиреоїдиту, дифузно-токсичний зоб, зоб Ріделя), особливостей УЗ-діагностики підгострого тиреоїдиту, вузлових утворень ЩЗ, варіанти вогнищевих змін паренхіми ЩЗ, патології паращитоподібних залоз, компресійної еластографії вузлів щитоподібної залози.

Також у теоретичній частині лектор звернув увагу на те, які ультразвукові шкали використовуються для стратифікації ризику раку щитоподібної залози (європейська TI-RADS, українська THIRADS, американська ACR та ін.), а потім провів інтерактивний майстер-клас з цього питання.

Другий день школи було присвячено ультразвуковій діагностиці патології м’яких тканин і поверхневих органів: слинних залоз, кістозних утворень шиї, лімфовузлів шиї та метастазування основних пухлин органів шиї, диференціальній УЗ-діагностиці шийної лімфаденопатії, іншим травматичним та ураженням м’яких тканин шиї. Лектор звернув увагу на особливості УЗ-діагностики новоутворень жирової та сполучної тканини, м’язової травми і новоутворень м’язів, пухлин нервів, можливості ультразвуку в діагностиці пухлин і травм кісток.

На інтерактивних майстер-класах курсанти відпрацьовували на фантомах техніки тонкоголкової аспіраційної біопсії вузлів щитоподібної залози під УЗ-контролем, навики візуалізації інструмента для безпомилкового виконання прицільних маніпуляцій. Були також розглянуті питання показань і протипоказань методу.
Тема діагностування метастазів пухлин різної локалізації в м’які тканини та інших патологій м’яких тканин була представлена у форматі інтерактивного розбору клінічних випадків за активної участі усієї аудиторії.

Насичена і динамічна програма, яка заохочувала до активної роботи усю аудиторію, була високо оцінена слухачами. Розроблений формат курсу давав можливість лектору гнучко реагувати на сприйняття як більшої частини аудиторії, так і окремих слухачів, оперативно корегувати роботу з урахуванням інтересів і потреб кожного курсанта.